fredag 21. august 2009

Hvordan sy en trøye...

Tenkte å dele en tutorial om hvordan jeg syr en trøye med V-hals. Jeg begynner med å klippe ut delene. V-halsen ser du til ventstre..den med piraten på.
Syr sammen alle delene, rett mot rett, til alle sitter sammen...
Jeg pleier å sy en stikning ved hver skjøte..for å presse ned sømmen. Synes det ser penerer ut, men det er ikke noe man MÅ gjøre.
Sy sammen ermene og sidesømmene...
Klipp ut delene til rib i arm og hals...på min trøye bruker jeg 40cm lang rib til halsen. Armribben tar jeg på øyemål.
sy sammen sømmen til halsringingen. Jeg h ar brukt hvit tråd her så det skal synes bedre, men vanligvis ville jeg valgt svart.Brett og nål slik som på bildet:
Sy på skrå i skjøten, slik at det bli en V når du holdet den opp.
Sy langsiden på armribben slik som til høyre, og brett til et dobbelt-rør som til venstre:
Så nåles halsribben på...snu trøya rette veien og prøv hvordan den festes..deretter vrenges og syes på vranga.
Jeg syr med vanlig maskin først...tråkler på med lange sting...strekk ribben mens du syr.
deretter syr jeg med overlock-maskina. Start i V`en og slutt i V`en.
Samme prosedyre i ermene...
Sånn blir halsen seendes ut..Man kan ta V`en skarpere eller slakkere, alt etter smak og behag. Bare å sy vingelen på ribben skarpere før du fester den til trøya.
Kanten nedert locker jeg over først, så syr jeg den opp med tvillingnål. Da får du streck i sømmen, og slipper at den slitner... (drømmer om cover-pro...;)
Og her er trøya ferdig...med matchende lue til. Toturial på den finner du HER.
Mønster: meedom
Stoffer: mjuka tyger
Str: 5år.
Photobucket

5 kommentarer:

Litefrø sa...

Takk for got tutorital! Skal spares til jeg skal sy v-hals! My fint du lager forresten!

Kaos eller ro? sa...

Flott du vise korleis d skal gjerast. Du fe d til å sjå enkelt ut... BTW gidde du å hyle ut om du skal bestille stoff snart?? Ej me vil vere med. Om du vil bestille med mej da

Floppetiflopp sa...

Kjempeflott tutorial! Nå fikk jeg bare enda mer lyst på overlock-maskin...hehe. Flotte klær du syr, og litt av en produksjon også må jeg si.

Anonym sa...

Så mange gode tutorialer du har! Bokmerker deg jeg :)

Anonym sa...

Så bra at du legger ut tutorial. Prøvde meg på en sparkebukse som mitt første prosjekt på min nye overlock... Gikk fram "feil vei" og det ble knotete og vanskelig å få fint. Prøver etter din oppskrift neste gang:)

Blog Widget by LinkWithin