fredag 18. juni 2010

Hvordan sy en rettro-sommerdress..

Sikkert mange ulike måter å gjøre dette på, men her kommer ialle fall en forklaring på hvordan jeg gjør det. Jeg har ikke babylock, så her går det i tvillingnål kanting. ;)

Delene klippes ut, to front og to baksider, og deretter lange remser til kanting..(bakdelene mine har fått blå nåler på seg..

Sy sammen midtsømmene..og merk av hvor høyt opp du vil ha splittene på sidene.
Deretter skrittsømmen..
Overlock kantebåndene på ene siden, og sy fast den andre siden ved begynnelsen av splitten på bakdelen, og følg stoffet rundt låret og helt opp...
Slik ser det ut da...
Brett kanten rundt og sy med tvillingnår inn med kanten.
Når du kommer til splittmarkeringen på frontstykket, tar du bakstykket og putter det inn under kaningen, og kanter videre over skøyten. Fortsett med begge sidene inni kanitingen helt opp til armhullene.
Press deretter ned sidekanten med en stikning...
Sy på kanten i utringingen fremme og bak...husk å stramme ribben godt, så ligger den pent. Brett og sy med tvillingnål..
Deretter det samme med armhulene, men husk å ha en del til knying til "overs"...
Så leter jeg frem min gode venn limsprayen og limer ned knytebåndene, før jeg kjører over med tvillingnålen, fra ende til ende.
Voila...en herlig liten sak til sommeren! :)
Photobucket

6 kommentarer:

Eg ... sa...

stilig - takk for god forklaring... Den blei kjempefin :-)

Litefrø sa...

Tusen takk for flott tut!! Skal definitivt prøves!

InstatreffNorge sa...

Så flott og kreativ blogg du har:)

Ønsker deg en flott helg:)

Klem Lise

Håndlaget av InaPina sa...

Veldig god forklaring! Triks med limspray på knytebåndene!!

Ingrid - Misje lys og Misje varme sa...

Å, så fantastisk søt!! Heilt etter min smak!!
Du har laga mønsteret sjølv? sukk, slikt får ikkje eg til...
Sel du mønster, eller?
Og kva skulle du hatt for ein slik liten sak i str. 86?
: )

Monica sa...

Tusen takk alle sammen!! :)

Jeg tar 230,- for en slik dress Ingrid! :)

Blog Widget by LinkWithin